Wat kan een harten-kinesioloog betekenen voor kinderen met leer- en gedragsproblemen?
Het antwoord is: VERRASSEND VEEL!
Mijn kind kan niet meekomen op school.
Mijn kind komt steeds in ruzie terecht.
Mijn kind wordt gepest.
Mijn kind heeft er moeite mee dat het slimmer is dan zijn leeftijdgenoten.
Mijn kind mist zelfvertrouwen.
Mijn kind leert weinig van ervaringen.
Mijn kind…vul maar in waar jouw kind problemen mee heeft.
Als ouder wil je dat jouw kind gezond is, vriendjes heeft, dat het meekomt op school en zich goed ontwikkelt.
Kind blij, ouders blij, dat klinkt logisch alleen is het niet altijd vanzelfsprekend.
Soms zijn er veel goedbedoelde pogingen en krijgt het kind nog steeds niet voor elkaar wat het wil.
De meeste kinderen doen uiterlijk extra hun best als iets niet lukt. Dit wordt aangemoedigd met de boodschap van volwassenen “je moet oefenen, dan leer je het wel”. Oefenen met stil zitten, met concentreren, met lezen, met praten, met sommen maken, oefenen met wat er maar te oefenen is.
Als het oefenen het gewenste resultaat geeft is iedereen blij.
Anders is het wanneer het “oefenen” een dagelijkse mantra wordt zonder dat er iets bereikt wordt. Dan is oefenen zinloos én frustrerend. Oefenen is namelijk niks en geeft frustraties. Met sport of spelen kun je een handeling inoefenen. Met energie niet.
Ik vergelijk het wel eens met oefenen om door een muur te lopen. Dat houd je even vol, maar de lol is er snel van af. Dit leidt tot frustraties bij het kind en z’n omgeving.
Laten we eens kijken hoe dit energetisch in elkaar zit.
Ons energetische systeem is een uitgebalanceerd systeem.
Wanneer een kind in balans is stroomt de energie door het hele lichaam.
Het is niet alleen het hoofd dat rekent en het zijn niet alleen de voeten die voetballen.
Per activiteit of vaardigheid werken door het hele lichaam energetische en fysieke verbindingen samen.
We noemen die samenwerking (waar spieren, zenuwen, emoties, organen en herinneringen bij betrokken zijn) een programma.
Leren betekent met bestaande programma’s nieuwe programma’s maken; een nieuwe samenwerking creëren.
Wanneer er -eventueel onbedoeld- een verkeerde verbinding ontstaat raakt het lichaam uit balans. Er ontstaan energetische blokkades die klachten kunnen veroorzaken.
Die blokkades uiten zich in gevoelens van stress, onzekerheid, opstandigheid, zich niet kunnen concentreren, druk gedrag, buikpijn, migraine, te veel of niet meer eten etc.
Het is voor iedereen duidelijk: “Er moet iets gebeuren.”
Dit brengt ons terug bij de vraag aan het begin van deze blog:
Wat kan een harten-kinesioloog betekenen voor kinderen met leer- en gedragsproblemen?
Het technische antwoord is dat ik met kinesiologische vaardigheden energieblokkades test en corrigeer. De energie die daarbij vrijkomt zet een proces van verbeteringen in de vorm van nieuwe verbindingen in gang.
Met een kinesiologische behandeling krijgt het zelfgenezend vermogen van ons lichaam een krachtige impuls.
De bijzondere energie van het hart heeft een belangrijke taak in dit proces. De energie van het hart zorgt voor de samenwerking tussen het denken en het voelen. Hoe beter deze samenwerking verloopt, hoe evenwichtiger iemand zich voelt. Dit komt zowel het eigen maken van kennis als het ontwikkelen van zelfvertrouwen ten goede.
Achter dit technische verhaal schuilt ook een mooi avontuur. En dat is zeker zo belangrijk!
Dit avontuur begint vaak met een kind dat mijn praktijk binnen stapt en zegt “het is zo druk in mijn hoofd”. Of “ik heb buikpijn”. “Lezen is stom”, “ik snap de sommen niet” of “ze zeggen allemaal dat ik snel boos ben”.
Zijn het al pubers dan is de openingszin meestal “ik weet niet waarom ik hier kom” of “ik heb geen idee”.
De eerste sessie verwachten zowel het kind als de ouder dat we uitgebreid gaan praten over hét probleem.
Ik zoek bij de eerste sessie met behulp van spiertesten naar de achterliggende oorzaken van de blokkades in het lichaam.
Er kan van alles tevoorschijn komen. En dat is prima; het leidt in ieder geval naar de oorzaak van de blokkade.
Het kan van alles zijn dat in de blokkade verstopt zit. Misschien is het kind als peuter gevallen, of drinkt het te weinig water, of heeft het ooit besloten dat het echt niet kan rekenen. Al die details zitten verstopt in het lichaam en blokkeren de energie. Doordat we ze aandacht geven lossen ze meestal op. Elke correctie maakt ruimte vrij. Dat verschil is voor het kind voelbaar. Ook de quasi onverschillige puber merkt het op. Er komt enthousiasme vrij. Kinderen ervaren dat hun hart heel goed helpt bij het verleggen van grenzen. Het hart weet wat wel en niet goed voor ze is.
Moeilijke onderwerpen gaan we niet uit de weg. Vaak is er een verstopte angst dat iets nooit zal lukken of de verdrietige teleurstelling dat iets te moeilijk is. Ook het idee dat je geen hulp mag vragen blijkt nogal eens hardnekkig.
Soms zijn er factoren waardoor het kind sommige vaardigheden nooit zal leren. Juist dan is het belangrijk om daar samen een weg in te vinden.
Een eigen gevoel eerlijk benoemen is in vrijwel elke sessie een onmisbare correctie. Het zorgt voor opluchting en het maakt energie vrij.
Hierdoor groeit het zelfvertrouwen van het kind én het zelfvertrouwen van de ouders.
De prestaties verbeteren en de conflicten nemen af. De sfeer wordt positiever.
Daar vaart het hele gezin wel bij en het kind met name.
Hoe gaat het met oefenen van lezen of rekenen? Na een behandeling wordt het aantrekkelijker.
Wat voegt een sessie bij Kristalijn toe
– Een kindvriendelijke aanpak gericht op het versterken van het zelfvertrouwen.
– Inzicht in verstopte blokkades en hun verstorende werking.
– Correctie van blokkades en het maken van nieuwe besluiten die naadloos aansluiten bij de (cognitieve) ontwikkeling van het kind.
– Mogelijkheid tot persoonlijke opvoedondersteuning voor de ouders.
– Samenwerking met leerkrachten en andere betrokken professionals.
– Hulp bij de vertaalslag van alle bevindingen naar het dagelijks leven van het kind.
– Ondersteuning door hulpbronnen van b.v. afgestemde voeding, aanvullende voedingssupplementen en homeopathische middelen.
0 Reacties